Twee jaar geleden schreef ik een blog over de overdaad aan reclames.

Vooral over de ergernis van zeer schreeuwerige commercials (https://onnedevries.nl/heel-erg-irritant/).

Deze blog gaat over beïnvloeding door sociale media en alles wat daar mee samenhangt. Omdat ik mij mateloos irriteer aan alle ellenlange reclameblokken op tv besloot ik om een abonnement te nemen op Netflix. Samen met mijn zoon en dochter hebben we nu een account op dit medium. Ik wil geen reclame maken, maar vind dit medium een verademing. Je hebt de mogelijkheid om een leuke film te kijken die niet, om de dertien minuten,  wordt onderbroken door zeven minuten reclames. Als je iets te drinken wilt of naar de wc moet zet je hem gewoon op pauze. Nadien kun je gewoon verder kijken waar je was gebleven. Ik begrijp dat voor bepaalde producten en diensten reclame moet worden gemaakt. Maar het is de laatste jaren wel heel erg veel en op heel veel manieren.

Op Netflix zag ik de documentaire “The Social Dilemma” en ben daar eigenlijk wel een beetje van geschrokken. Deze documentaire geeft een inkijkje in de wereld van de sociale media en over hoe mensen bewust in een bepaalde richting worden geduwd. Er komen mensen aan het woord die hebben gewerkt voor bedrijven als Instagram, Facebook e.d.

We hebben een jaar achter de rug van allerlei sociale beperkingen. De kerk is dicht, we mogen maar mondjesmaat bij elkaar op bezoek en aanraken en knuffelen is al helemaal uit den boze. Dit helpt niet mee om de balans te vinden in je leven. Verveling ligt op de loer en dan is het heel verleidelijk om alles op de sociale media te kijken en te omarmen. Het is zorgelijk als je mensen ziet die helemaal vast zitten aan de Smartphone of de laptop. Die verslaafd zijn aan likejes en hits op internet. Ik moet eerlijk toegeven dat ik het heel leuk vind als mensen mijn blog lezen of reageren op mijn sociale media. Het is en blijft, ook voor mij, een social dilemma waar we de grens moeten trekken. Ga eens voor jezelf na of je op, voor of over de grens gaat. Heb je zelf nog wel het stuur in handen?

De sociale media probeert jou te sturen met als doel zoveel mogelijk te verkopen.

Bij God is dat anders! Hij heeft zijn Woord gegeven zodat we weten wie Hij is. Hij heeft geen verborgen agenda. Hij heeft er alles aan gedaan om contact met ons te hebben en houden. Maar voor dit contact zijn er twee nodig. Hij wil een relatie met jou. Om een relatie te doen slagen moeten we er tijd aan besteden. We verspillen te veel tijd (ik ook) aan dingen die niet verzadigen. Door alle beperkingen in het afgelopen jaar hebben we meer “vrije” tijd.

Het is misschien een idee om meer contact te zoeken met Diegene die weet wat het beste voor ons is. God wil jou besturen zodat jij gelukkig wordt en tot je doel komt.

Mijn plan staat vast: ik wil geluk en geen ongeluk voor mijn volk. Een hoopvolle toekomst beloof ik. Telkens als jullie mij dan om hulp vragen en tot mij bidden, zal ik luisteren.  Wie mij met hart en ziel zoekt, zal mij vinden. Ik beloof, dat ik me zal laten vinden (Jer. 29 BGT).

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.